MODERNIZÁCIA INTERIÉRU

rímskokatolíckeho farského kostola Narodenia Panny Márie Veľký Krtíš

Milí veriaci,

počas doby pandémie, kedy boli naše kostoly zatvorené, sme pristúpili k modernizácii interiéru nášho kostola Narodenia Panny Márie.

Spôsob uskutočnenia celkovej koncepcie modernizácie presbytéria navrhol pán architekt Ing. Radovan Ivanička.

Kostol je symbolom Cirkvi v danej dobe a čase. Preto návrh riešenia koncepcie modernizácie presbytéria kostola vychádza z myšlienky II. Vatikánskeho koncilu: „Povaha a krása miesta a celého zariadenia majú podnecovať nábožnosť a poukazovať na posvätnosť slávených tajomstiev“.

Pán architekt nad presbytériom navrhol výtvarné stvárnenie patrocínia kostola – Narodenie Panny Márie ako drevorezbu z lipového dreva. Túto drevorezbu pre našu farnosť vyrobil umelecký rezbár pán Ján Chovan z Dekýša. Celá drevorezba je morená vo včelom vosku, tak aby sa zabezpečila jej odolnosť a stálosť.

Pred umiestnením drevorezby sme interiér kostola nanovo vymaľovali, pričom boli znovu natreté aj drevené trámy kostola a bolo modernizované osvetlenie, tak aby drevorezba a interiér kostola boli primerane nasvietené.

DREVOREZBA

Narodenie Panny Márie

Pán architekt Ing. Radovan Ivanička nad presbytériom nášho kostola navrhol výtvarné stvárnenie patrocínia kostola – narodenie Panny Márie ako drevorezbu z lipového dreva.

Námet je rozdelený na dve sféry a to nebeskú, ktorú reprezentuje anjel s nápisom „Ave Maria gratia plena“ (Zdravas Mária milosti plná) a dvojica anjelov s nápisom „Dominus tecum“ (Pán s Tebou) a korunou slávy.

Nápisy sú v latinčine, lebo je to univerzálny jazyk Cirkvi. K tejto nebeskej sfére sa pridávajú ešte dvaja anjeli, ktorí cez okno s údivom sledujú narodenie budúcej Matky Božej. Božích anjelov navrhol pán architekt preto, lebo slúžia ako Boží poslovia, vidia Boha ako Dobro, Lásku, Pravdu, Spravodlivosť, Milosrdenstvo a Krásu.

Pozemskú sféru reprezentuje slúžka, ktorá drží Pannu Máriu po narodení, sv. Anna, matka Panny Márie a sv. Joachym, otec Panny Márie.

Kôš, ktorý sa nachádza v spodnej časti obrazu poukazuje na to, že novorodené deti v židovstve boli ukladané v koši a iba Ježiš sa narodil v jasličkách.

Symbol desatora nachádzajúci sa medzi rodičmi Panny Márie znamená, že Panna Mária, ako aj sv. Anna a sv. Joachym sú židia.

Keďže Panna Mária sa narodila v dome sv. Joachyma, tak symbolika domu je zobrazená kamenným kvádrovým murivom s okenným otvorom, v ktorom sú anjeli.

Taktiež pozemskú sféru symbolizujú dve ľalie predstavujúce symbol panenstva a čistoty a nápisy v slovenčine: „Panna najmúdrejšia, Panna hodná úcty, Panna hodná chvály, Panna mocná, Panna dobrotivá, Panna verná“ z loretánskych litánií.

Povaha a krása miesta a celého zariadenia majú podnecovať nábožnosť a poukazovať na posvätnosť slávených tajomstiev, dodať kostolu skôr vznešenú jednoduchosť ako prepych.