November 2013

1. 11. Slávnosť všetkých svätých

V tento deň si uctievame nielen tých svätých, ktorých nám Cirkev dáva ako vzor (mučeníci, vyznávači,…), ale aj všetkých tých, ktorí sú už v nebi. Do tejto kategórie napr. môže patriť zosnulý manžel, manželka, otec, matka, deti. Sem patria tí, ktorí žili v zhode s Božím Slovom. Aj my sme povolaní k tomu, aby sme boli svätí.
Svätosť je úlohou každého kresťana pre každý deň. Má sa prejaviť vo všetkom, čo robíme, v každých aj v tých najbežnejších rozhodnutiach v práci, v škole, doma, na ulici… V každej chvíli sme pokúšaní a preto v každej chvíli môžeme dokázať lásku k Bohu. Buď necháme v sebe priestor pre Boha alebo dáme prednosť vlastnej chytrosti a pokušeniu. Svätej Terezky sa raz opýtala jedna sestra: „Ešte musím veľa získať, aby som bola svätá?“ Ona jej odpovedala: „Nie získať, ale stratiť!“ Svätosť nemôže človek vytvoriť, ale môže ju prijať v Duchu Svätom. Svätosť je poslušnosť voči Bohu – znamená milovať iného ako Boh miluje mňa.
Pýtali sa raz malého chlapca na náboženstve: „Kto je to svätec?“ Keďže pár dní predtým bol v kostole, kde videl namaľovaných svätých na oknách kostola, a veľmi sa mu páčilo ako slnko preniká cez tieto sklá, odpovedal: „Svätec je človek, cez ktorého svieti slnko“. Áno, svätec je človek, cez ktorého preniká Božie svetlo. Preniká aj cezo mňa Božie svetlo na ostatných ľudí? Vidia tí, s ktorými sa stretávam, v mojich skutkoch, rozhodnutiach a postojoch Boha? Budem mať raz aj ja sviatok 1. 11.?

-ĽB-

2. 11. Spomienka na všetkých verných zosnulých

Dňa 2. novembra si pripomíname všetky duše, ktoré sú ešte v očistci. Tieto duše síce majú odpustené hriechy, no v očistci si musia odpykať následky za hriechy, teda tresty.
Očistec je podobný pekelným mukám, no existuje v ňom na rozdiel od pekla radostná nádej, že po odtrpení všetkých trestov s istotou nasledujú nebeské radosti. Duše trpiace v očistci označujeme ako Cirkev trpiacu. Očistec je miesto alebo stav očisťovania. V očistci sú tie duše, ktoré zomreli v stave milosti posväcujúcej, teda bez ťažkého hriechu. Každý spáchaný hriech má totiž následok – trest, ktorý si musíme odtrpieť. Podľa sv. Tomáša Akvinského aj ten najmenší trest v očistci je väčší ako najväčšie utrpenie tu na zemi. Znášaním týchto trestov sa duša očisťuje. Každá duša po smrti nesmierne túži po Bohu. Najväčší trest pre duše v očistci je, že nemôžu vidieť Pána Boha, hoci by ho veľmi chceli.
Tieto duše si už nemôžu sami pomôcť, ale my im áno – svojimi modlitbami a odpustkami, ktoré v tomto období môžeme pre ne získať.

-ĽB-

Sviečka za nenarodené deti

Banner

Ľudský život nikdy nebol považovaný za najvyššie dobro. Je však najzákladnejším dobrom, predpokladom ostatných hodnôt. Je hodnotou, na ktorej sú postavené všetky ostatné hodnoty. Preto je ľudský život hodný ochrany za všetkých okolností, v každom veku a každej forme. Vzhľadom na to, že sa ľudský život začína počatím a končí prirodzenou smrťou, ochrana ľudského života trvá od počatia až po prirodzenú smrť.
Túto pravdu si chceme pripomenúť aj tento rok počas 11. ročníka projektu Sviečka za nenarodené deti 2013, ktorý sa v týchto dňoch rozbieha s podporou a požehnaním slovenských biskupov.
Hlavnou myšlienkou je spojiť spomienku na všetkých zosnulých, ktorú slávime 2. novembra, so spomienkou na nenarodené deti, zomreté pri umelom alebo spontánnom potrate. Vonkajšími symbolmi spomienky sú horiaca svieca, ktorú môžeme 2. novembra večer zapáliť v oknách našich domovov a modlitba za úctu k životu. Kampaň má pritom tri rozmery – duchovný, vzdelávací a praktický. V modlitbách chceme pamätať na zomrelé nenarodené deti, i na tých, čo vykonávajú alebo aktívne podporujú umelé potraty. Milosrdenstvo a odpustenie sú cesta, ktorá je symbolom tohto duchovného rozmeru. S predajom sviečky, ktorú ponúka Fórum života, je spojená verejná zbierka. Výnos z tejto zbierky umožňuje počas celého nasledujúceho roka financovať konkrétne projekty a dôležité aktivity zamerané na ochranu života od počatia po prirodzenú smrť a ľudskej dôstojnosti, podporu rodiny a ľudských práv, vzdelávanie, legislatívne a ďalšie zásadné kroky k tomu, aby téma života v našej spoločnosti nebola iba okrajovou záležitosťou.
Horiaca sviečka v našich oknách bude pre všetkých znamením, že si vážime ľudský život a prijímame ho ako dar od nášho nebeského Otca.

-JA-

Verím v spoločenstvo svätých…

Takto sa modlíme v apoštolskom vyznaní viery. Tieto slová vyjadrujú presvedčenie, že existuje spolupráca medzi mŕtvymi a živými deťmi nebeského Otca. Ony sa prihovárajú za nás a my sa modlíme a prosíme za nich. Veľmi silne to prežívame práve začiatkom novembra, keď navštevujeme hroby našich blízkych.
Pre duše v očistci môžeme získať pomoc, odpustky, keď spĺňame tri podmienky:

  1. V deň spomienky na všetkých zosnulých (02. 11.), pri návšteve kostola alebo kaplnky, môžeme získať odpustky pre duše v očistci, keď sa pomodlíme Otčenáš a urobíme vyznanie viery (Verím v Boha)
  2. Denne, od 01. do 08. novembra, pri návšteve cintorína, pri modlitbe za zosnulých.
Myslime na tých, ktorí tu už nie sú a modlime sa za nich. Veď raz budeme aj my tam, kde sú oni.

-mk-

Svätá zem

22. 9. 2013 – sobota

Bol večer a nastalo ráno šiesteho dňa.
Dnes majú židia sviatok sabat. Pravý ortodoxný žid (a tých je tu veľa) nemôže a nesmie v sobotu nič robiť. Ale vôbec nič.
V piatok ženy navaria a dajú hrnce na špeciálne platničky s termostatom, aby v sobotu nevarili. Tiež sa v piatok večer zapnú „núdzové“ svetlá, ktoré svietia až do nedele. Nesmú variť, prať, šoférovať. Nesmú nič zapnúť, stlačiť, zdvihnúť, spustiť. Proste nič. Sabat sa končí v sobotu večer. Je tu zákon, že ak kresťan pracuje u žida, má nárok prísť v nedeľu do práce neskôr, aby si stihol vykonať svoje náboženské obrady. Tu sa totiž pracovný týždeň začína nedeľou. V sobotu je tu voľno. Keby som napríklad chcela v sobotu fotiť pri Múre nárekov, mohla by ma odtiaľ vyviesť polícia pre porušenie sabatu. Nevadí, že nie som židovka, ale porušujem ich sviatok na posvätnom mieste.
Betfage
Pri dnešnej svätej omši sme si pripomenuli Ježišov slávnostný vstup do Jeruzalema a tým aj Kvetnú nedeľu. Ježiš povedal dvom učeníkom, aby mu priviedli z Betfage osliatko, na ktorom ešte nikto nesedel. Z veľkej úcty k nemu si vyzliekli svoje plášte a prestreli na osliatko. Takto Ježiš vstúpil do Jeruzalema jeho východnou bránou.
V kostole obdivujem kameň, o ktorom sa hovorí, že z neho Ježiš nasadal na osliatko. Dnes je krásne pomaľovaný výjavmi z tejto udalosti.
Židia veria, že Mesiáš prejde Olivovou horou a vstúpi do Jeruzalema východnou bránou. To sa aj splnilo v Ježišovi Kristovi. Židia však dodnes neveria, že Ježiš je Mesiáš, lebo Mesiáš ich mal zachrániť spod nadvlády Rimanov. Ježiš nás zachránil pre večný život a nie pre život dočasný.
Židia v minulosti prichádzali na sviatok Paschy Olivovou horou a východnou bránou Jeruzalema. Preto sú teraz strašne nahnevaní, lebo mešity stoja za východnou stenou chrámu (múr nárekov). Žid by radšej zomrel, ako by mal prejsť cez toto „pohanské“ územie. Ako sa má teraz splniť proroctvo, keď Mesiáš nemôže prísť z východu cez Olivovú horu a prejsť východnou bránou Jeruzalema?
Pane, ďakujeme Ti za Tvoj slávnostný vstup do Jeruzalema. Prišiel si aj napriek tomu, že si vedel, čo Ťa čaká. Daj mi odvahu a silu čeliť skúškam v mojom živote.
Pater noster
Dnešný kostol je súčasťou karmelitánskeho kláštora a sestry karmelitánky sú tu od roku 1868. Nádvorie aj vnútorné steny kostola zdobia keramické tabule s modlitbou Otče náš vo viac ako 80-tich jazykoch sveta. Naša tabuľa je vo vnútri kostola. Bola obnovená v roku 2000, nakoľko starý text už nevyhovoval súčasnej slovenčine. Aj my sme sa vrúcne pomodlili Otče náš, aby sme odpustili ostatným hriechy, ako nám odpúšťa náš nebeský Otec.
Na týchto miestach strávil Ježiš posledné dni pred svojou smrťou. Veľa sa s učeníkmi rozprával a pripravoval ich na svoj odchod. Ale nie je to miesto, kde ich naučil túto krásnu modlitbu.
Pane, daj mi srdce pokorné a odpúšťajúce, aby som odpúšťala mojim blížnym tak, ako mne odpúšťa hriechy môj nebeský Otec.
Dominus Flevit
Zachovala sa tu časť kláštora sv. Anny – kaplnka v tvare slzy. Ježiš tu zaplakal nad mestom Jeruzalem: „Kiež by si aj ty v tento deň spoznalo, čo ti prináša pokoj!“ Je tu najkrajší výhľad z Olivovej hory na Jeruzalem.
Bazilika Agónie
Pred oltárom je skala, na ktorej sa Ježiš modlil, keď sa krvou potil. O niečo ďalej mimo kostola, čo by kameňom dohodil, rastú olivovníky, ktoré pamätajú časy Ježiša Krista. Sú nádherné a neopísateľné. Tu Ježiš začal piť horký kalich svojho utrpenia. Začalo sa to večerou vo večeradle, ale tu prosil svojho Otca: „Ak chceš, odním odo mňa tento kalich utrpenia. Nie moja, ale Tvoja vôľa nech sa stane.“ Bola to modlitba bezvýhradnej dôvery Syna voči Otcovi.
Dokázala by som to aj ja? Ako by som sa ja zachovala na mieste voľby? Neutiekla by som kade ľahšie? Mám skutočne dôveru v Boha Otca? Vedieť čo ma čaká a napriek tomu ísť do toho. Však, už keď sa pichnem alebo porežem ujúkam od bolesti. A Ježiš? Ten pre nás trpel neopísateľnou úzkosťou, pri ktorej sa krvou potil. Všetko toto utrpenie podstúpil pre nás. Pre nás hriešnych zomrel. Ako sa mu za to odplácam? Však to nie je až také ťažké žiť podľa viery v Ježiša. PREČO to tak nerobím? Ježiš si to zaslúži. Zomrel aj za mňa, tak mu dokážem, že to nebolo zbytočné!
Pane, aj za mňa si trpel a zomrel. Daj mi, prosím, silu a vytrvalosť, aby som Ťa mohla nasledovať na ceste môjho života.
Jaskyňa zatknutia
Judáš zradil Ježiša. Bol si istý, že z jaskyne neutečie, veď má len jeden vchod. Judáš si myslel, že Ježiš nezomrie. Veril, že keď ho dá zatknúť, Ježiš ukáže, že je Mesiáš a nedovolí, aby ho zabili. Zabudol, že Ježiš viackrát predpovedal svoju smrť. Keď sa Ježiš nechal zatknúť, Judáš sa zľakol toho, čo urobil. Hodil svojich 30 zradných strieborných naspäť veľrade a išiel sa obesiť. Nezniesol svoju zradu. Hanbil sa sám pred sebou. Nedokázal si odpustiť.
A bol by mu Ježiš odpustil? Samozrejme. Veď odpustil Petrovi jeho trojnásobné zapretie a spravil z neho svojho nástupcu. Bol by odpustil aj Judášovi. Lenže on sám si neodpustil.
Nie sme takí aj my? Odvraciame sa od Pána, lebo sme zhrešili a myslíme si, že nám neodpustí. Nie je to tak. On každého z nás nekonečne miluje a odpúšťa nám. Len my si neveríme a čo je ešte horšie, neveríme ani v Jeho lásku k nám.
Pane, prosím, odpusti mi, lebo som duša hriešna. Prosím, daj mi silu odolať pokušeniu a hriechu.
V kaplnke je latinský nápis: „Pane, pamätaj na svojich kňazov.“ Aj my by sme sa mali viac modliť za kňazské a rehoľné povolania. Nesmieme na nich zabúdať.
Kostol hrobu Panny MárieKostol hrobu Panny Márie
Je v blízkosti Baziliky agónie a Jaskyne zatknutia. Podľa prvokresťanskej tradície Panna Mária usnula v Jeruzaleme a tu, na Olivovej hore, bola pochovaná. Dnes je tu už len jej prázdny hrob. Po smrti bola vzatá s telom aj dušou do neba.
Ježišova matka ako prvá uverila, že po smrti pôjdeme k nášmu nebeskému Otcovi, kde nám Ježiš pripravil miesta. Tešila sa na to, že bude opäť so svojím synom Ježišom. Pre svoje zásluhy počas života bola po smrti vzatá aj s telom do neba.
A čo ja? Som ochotná uveriť všetkému, čo hlásal Ježiš? Jeho matka mu bezhranične verila. Veď On nemôže klamať, On je Pravda sám. Bola za to odmenená.
Pane, daj, aby som mala pevnú vieru v Teba, v Tvoje zmŕtvychvstanie a spasenie nás všetkých.
Svätý Peter in Galikantu
Súčasný kostol stojí na pôvodných základoch Kaifášovho domu. Má dve úrovne. Je nádherný, postavený z krásneho pieskovca. V spodnej časti vidno základy domu a väzenia, kde zatvorili Ježiša.
Hneď vedľa kostola sú schody, ktorými priviedli Ježiša ku Kaifášovi, keď ho zatkli. Dnes sa už po nich nechodí. Tu bol Ježiš prvýkrát bičovaný a väznený.
Na nádvorí stojí krásne súsošie zobrazujúce Petrovo trojnásobné zapretie. Pripomína Petrov poklesok. Peter vyhlasoval, že za Ježiša položí aj vlastný život a napriek tomu ho tu trikrát zaprel. Potom zaspieval kohút. Peter sa stiahol, lebo si uvedomil, čo spravil a rozplakal sa. Hlboko to oľutoval a Ježiš mu odpustil.
Pane, daj mi srdce úprimné, aby som dokázala oľutovať všetky svoje poklesky a hriechy. Nedaj mi odlúčiť sa od Teba.
AIN KAREM
Bazilika navštívenia Panny Márie
Krásny dvojpodlažný chrám stojí na základoch pôvodného chrámu postaveného križiakmi. Zvonku na kostole je krásna farebná päťuholníková mozaika s výjavom Panny Márie, ako išla z Nazareta navštíviť Alžbetu. Sprevádzajú ju anjeli a vezie sa na oslíkovi. V nádvorí chrámu ma upútal múr s keramickými tabuľami, na ktorých je v 41 jazykoch napísaný chválospev Panny Márie „magnificat“. Je tam aj naša slovenská tabuľa. V spodnej časti chrámu sa nachádza skala a pôvodná cisterna na vodu. Tu bol podľa tradície ukrytý Ján Krstiteľ, keď Herodesovi vojaci zabíjali všetkých malých chlapcov. Chrám obklopujú prekrásne pôvodné záhrady. V jednej časti záhrady je socha Zachariáša s rohami. Zlo sa v tej dobe znázorňovalo býkom. A Zachariáš má preto rohy. Pochyboval o Pánovom prísľube, že bude mať syna. Zhrešil proti Bohu, preto onemel až do pôrodu a pomenovania syna.
Sem sa uchýlila Alžbeta pred ľuďmi. Pravdepodobne to mala veľmi ťažké. Keď bola mladá, ľudia na ňu ukazovali, že je bezdetná. V tej dobe sa neplodnosť považovala za trest Boží. A potom sa zas dostala do rečí, keď bola „stará“ a tehotná. Uchýlila sa tu tiež, aby sa mohla sama a v tichosti radovať z toho, že ju Pán požehnal v starobe a bude mať dieťa. Sem za ňou prišla Mária s radosťou z toho, že Alžbeta bude mať dieťa, ale aj s radostnou zvesťou, že ona sama bude matkou. Matkou Vykupiteľa. Prišla jej pomôcť – slúžiť, hoci sama bola tehotná. Prišla „vykonať obetu“ služby. Bol to vlastne prvý pochod so živou monštranciou. Veď Ježiš Kristus bol už v jej lone počatý. Bol živý a prítomný medzi ľuďmi. Bola to obeta Bohu a blížnemu.
Koľkokrát by som ja mohla poslúžiť, ale sa mi nechce, lebo… som lenivá, nechce sa mi zašpiniť, radšej si vymyslím výhovorku, ako by som mala pomôcť. Mária pomohla nezištne a s veľkou láskou. Koľko sa toho môžeme od nej naučiť.
Mária, Matka Božia, slúžila si tehotnej príbuznej Alžbete napriek tomu, že si sama bola tehotná a nosila si pod srdcom Božieho Syna. Daj mi srdce čisté a úslužné, aby som ochotne dokázala pomáhať ostatným bez nároku na odmenu.
BenedictusKostol narodenia svätého Jána Krstiteľa
V kostole je presne označené miesto, kde bola jaskyňa, v ktorej sa narodil Ján Krstiteľ. Nájdeme tu latinský nápis, ktorý sa prekladá: „Tu sa narodil Pánov predchodca.“ Ján bol veľmi významný prorok pri prechode zo starého do nového zákona. Veď on označil Ježiša a povedal: „Hľa prichádza…“
Bolo zvykom, že prvorodený syn sa volal po otcovi, preto bolo veľkým prekvapením, keď Zachariáš na hlinenú tabuľku napísal: „Ján sa bude volať.“ Tak mu to totiž povedal a určil Pánov anjel. Hebrejsky Jochanan značí „Boh je milosrdný“. Zachariášov jazyk sa potom rozviazal a vyslovil chválospev „Benediktus“, čo značí „Nech je zvelebený“.
Na nádvorí chrámu sú umiestnené tabule s týmto chválospevom v rôznych jazykoch. Ani slovenská tabuľa tam nechýba.
Koľkokrát by som už ja bola nemá, keby aj dnes platilo, že onemieš, ak neuveríš Pánovi. Verím mu, ale som len bytosť biedna a slabá, preto pochybujem ako Zachariáš.
Pane, daj mi silnú a pevnú vieru, aby som prestala pochybovať.
Otec Martin nám ešte doobeda rozprával, ako pochovávali židia svojich mŕtvych v minulosti a ako teraz.
V minulosti človeka po smrti poriadne poumývali, natreli voňavými olejmi a zabalili do rubáša. Potom dali poležiačky do hrobu a zavalili kameňom. Dobre zapečatili na 1 rok a 1 deň – presne. Mäkké časti tela sa za ten čas rozpadli. Po roku vošiel jeden človek do hrobu a pozbieral všetky kosti, ktoré potom uložil do kamennej truhlice. Truhlica bola taká dlhá, aká dlhá bola stehenná kosť – čo je najdlhšia kosť v tele človeka. Truhlice sa potom ukladali na zvláštne miesto.
V súčasnosti ešte židia pochovávajú na Olivovej hore, ale nakoľko je miesto veľmi drahé, tak pochovávajú posediačky (akoby človek sedel na stoličke). Ušetria tak miesto, a tým aj peniaze, lebo miesto na Olivovej hore je veľmi drahé. Nedávajú na hroby kvety – nebudú brať „život“ kvetu kvôli vyhasnutému životu človeka. Dávajú na hrob kameň – na znak toho, že keď putovali 40 rokov po púšti s Mojžišom, tak pochovávali pod hŕbou kameňa.
Prečo majú Židia krivé nosy? Lebo ich Mojžiš za ne vodil 40 rokov po púšti.
Už sme naspäť v hoteli a za nami je ďalší krásny deň plný krásnych zážitkov. Po večeri som išla za hotel a sadla som si k bazénu. Píšem, čo všetko som dnes videla a čo všetko som sa dozvedela. Ale papier a pero mi nestačí. Som plná emócií, ktoré sa nedajú opísať pár (a ani viac ako pár) slovami. Ťažko sa mi zaspáva, hoci som unavená, lebo moje myšlienky nie sú unavené a blúdia znovu a znovu po navštívených miestach. Ale aj tak dobrú noc, aby som nabrala aspoň trošku sily na zajtrajší deň.

-M.-
Pokračovanie nabudúce…