Október 2013

Nech sa mi stane podľa tvojho slova…

Panna Mária

Máriu často vídame zobrazenú ako v tichosti kľačí so zloženými rukami pohrúžená do modlitby. Cítime, ako z nej vyžaruje pokoj, ktorý nadobudla v srdci v tichom rozjímaní nad Božími skutkami.
Mária vyrastala v Palestíne. Spolu so svojím národom sa modlila za príchod Mesiáša a naplnenie Božích prisľúbení. Ani vo sne jej nenapadlo, že práve ona, chudobná a nevzdelaná dievčina, by mohla zohrať nejakú úlohu v tomto pláne. Keď k nej prišiel anjel a zvestoval jej Božiu vôľu, zarazila sa. Nebolo ľahké si ani predstaviť, čo jej vlastne povedal, určite mala strach a množstvo otázok, ale viera a láska k Bohu jej pomohli povedať to jediné krátke slovo, ktoré znamenalo pre nás všetkých tak veľa. A tak sa v tej chvíli vydala cestou viery, ktorá ďaleko prevyšovala všetko, čo si len vedela predstaviť. Po anjelovom odchode sa vydala na cestu k Alžbete. Dlhá cesta jej poskytla dostatok času na modlitbu a premýšľanie. Preto ako vošla do Zachariášovho domu, zo srdca jej vytryskli slová chvály a vďačnosti ako odraz všetkého, čo sa modlila počas cesty.
Ako sa blížil deň Ježišovho narodenia, Boh postupne začal Márii ukazovať, s akým prijatím sa jej Syn stretne. V Betleheme sa pre nich nenašlo miesto v hostinci – možno predobraz odmietnutia, ktoré Ježiša čaká v celom živote. Od začiatku ho prijímajú pokorní a biedni a odmietajú bohatí a pyšní. Aj anjeli zvestovali jeho narodenie chudobným pastierom, a nie Herodesovi.
Keď prišla prvýkrát s Ježišom do chrámu, Simeonovo proroctvo jej poodhalilo utrpenie, čo ju čakalo. Vykúpenie, o ktoré prosila, nepríde len tak ľahko. Bude stáť veľa ju i jej Syna. Hneď na to museli ujsť s Jozefom do Egypta, aby sa vyhli chladnokrvnému vraždeniu Herodesa. Boh ju vychovával deň čo deň k hlbšej dôvere. Postupne videla, ako sa napĺňa Boží plán, a s pokorou zohrávala úlohu, ktorú jej zveril.

RuženecNa konci Ježišovho poslania stála pod krížom a rozmýšľala, čo jej to vlastne anjel sľuboval… Veď Ježiš mal byť veľký, Syn Najvyššieho, jeho kráľovstvu nemalo byť konca. Ako tomu mala rozumieť? A ona znova urobila tú úžasnú vec – povedala Bohu áno. Aj keď videla svojho Syna hrozne trpieť a zomrieť na kríži, keď držala v náručí jeho mŕtve telo, nikdy Boha nepreklínala. Verne plnila svoju úlohu, lebo vedela, že to takto musí byť, a že Jeho smrť prinesie najväčší zo všetkých zázrakov – zmierenie ľudí s Bohom. Kráľovstvo, po ktorom tak túžila, napokon prišlo. Musela len počkať na Veľkonočnú nedeľu, aby videla, ako sa naplnia všetky jej nádeje a skončí sa jej zármutok.
Boh nás všetkých pozýva na našu vlastnú púť viery. Chce, aby si každý z nás uchovával v srdci Jeho hlas a premýšľal nad Jeho slovom v Písme. Mária nám dáva nádherný príklad, čo to znamená odovzdať sa Bohu. Učí nás pokorne počúvať Boží hlas a nechať sa viesť Duchom Svätým. Ona už tú cestu prešla a ponúka nám pomoc, aby sme aj my dokázali povedať Bohu svoje áno. Volá nás do školy ruženca, v ktorej s ňou prejdeme Ježišov život, aby sme túžili z celého srdca povedať Bohu: …“nech sa mi stane podľa Tvojho slova.

-JA-

Pochod za život

Národný pochod

V nedeľu 22. 9. 2013 sa v Košiciach konal Národný pochod za život, ktorého cieľom bolo vyjadriť vôľu ľudí, že život človeka je hodný ochrany od počatia po prirodzenú smrť a rodina založená manželstvom muža a ženy má byť chránená a podporovaná. Zároveň to bola výzva pre politikov, aby sa týmito požiadavkami zaoberali a zakotvili ich aj do našich zákonov.
Pochodu predchádzali rôzne podujatia, prednášky, koncerty, modlitby na tému ochrany života, ktoré boli v Košiciach deň predtým. V deň pochodu (v nedeľu ráno) sa v takmer všetkých košických kostoloch slúžili sväté omše – každá diecéza mala jeden kostol. U nás celebroval svätú omšu Mons. Marián Bublinec. V homílii uviedol dve myšlienky, ktoré vystihujú dnešnú dobu – dobu demokracie. Prvá je, že človek si myslí, že má právo urobiť všetko, čo je technicky možné dosiahnuť (napr. výskum s embryami, umelé oplodnenie,…). Druhá myšlienka, ktorá vystihuje dnešnú dobu, je: „Stretli sa raz pravda a lož. Dohodli sa, že si na jeden deň vymenia svoje šaty. Lož svoje slovo nedodržala a odvtedy chodí pravda v šatách lži a lož v šatách pravdy“. Ináč povedané: zlé skutky, za ktoré sa ľudia kedysi hanbili, sú prezentované, že to tak má byť – že je všetko v poriadku. A ak človek vykoná dobrý skutok, žije usporiadane, je čestný, tak je za to zosmiešňovaný. Po sv. omši sme sa presunuli na námestie, na ktorom vystúpili osobnosti z politického, kultúrneho a náboženského života. Postupne sa námestie a priľahlé ulice začali napĺňať obrovským množstvom ľudí, ktorí sa spojili za dobrú vec. Čo mňa samotného milo prekvapilo, bolo veľké množstvo mladých ľudí, ktorí ešte nemajú založenú svoju vlastnú rodinu, a predsa si uvedomujú hodnotu života a tradičnej rodiny. Aj ja som si tu hlbšie uvedomil, aký veľký dar od Pána Boha je moja rodina pre mňa. Človek to niekedy berie tak automaticky – mám manželku, deti… a koľkokrát tých svojich najbližších urážam najviac – nesprávam sa k nim ako ku daru od Boha.
Obrovské množstvo ľudí (organizátori odhadli na 80 000) sa po tretej hodine popoludní pohlo na pochod ulicami mesta. Tá sila množstva ľudí, pokojne kráčajúcich a chváliac pritom Všemohúceho, sa nedá opísať. Človek sa pri prechádzaní ulicami mesta mohol pokojne porozprávať napr. s poslancami NRSR podporujúcich život, s biskupmi, kňazmi, otcami, mamami, jednoducho so všetkými ľuďmi – každý mal čas na toho druhého, nikto sa nikam neponáhľal. Spomedzi množstva transparentov podporujúcich život a rodinu ma cestou zvlášť zaujal jeden, na ktorom bolo odfotené roztrhané nenarodené dieťa a pod ním nápis „Toto je právo ženy?“ Od roku 1958 bolo na Slovensku takto zabitých vyše 1 300 000 detí. Čo by bolo dnes z týchto ľudí? Aké materiálne, morálne a duchovné hodnoty by vytvorili? Škoda, že nedostali šancu žiť. My, čo sme tú šancu dostali nezabúdajme, že aj jedno slovo, ktoré vyslovíme, môže zachrániť život človeka.
Ďakujem Pánu Bohu, že nám dal krásne počasie; organizátorom silu, vytrvalosť, pokoj a odvahu.
Ďakujem Pánu Bohu, že som tu mohol byť a zažiť obrovskú silu spoločenstva.
Ďakujem Pánu Bohu za každý nový deň, ktorý mi dáva, aby som mohol ochraňovať obrovskú hodnotu života a rodiny. Je len na mne, ako ten darovaný čas využijem.

-ĽB-

Poďakovanie za úrodu

Otvor svoju ruku, Pane, a nasýť nás

Jesenné kántrové dni sú spojené s poďakovaním za úrodu, ktorá je veľkým Božím darom. Na túto počesť veriaci prinášajú do svojich chrámov zo svojej úrody to, čo dopestovali vo svojich záhradkách, to, čo im Boh požehnal.
Zo Svätého Písma vieme, ako izraelský ľud prinášal do chrámu to najlepšie z prvotín svojej úrody, čo bolo prejavom ich vďačnosti voči Bohu, pretože si uvedomovali, že všetko, čo majú, pochádza od Boha a že aj cez prácu a námahu, ktorú vynaložili oni sami, prvoradá vďaka patrí práve Bohu.
Aj v našom chráme je to už piaty rok, čo si pripomíname vďačnosť za Božie dary a prinášame do chrámu zo svojej úrody to, čo Pán požehnal na našich poliach a v záhradách. Aby to nebola len akási obyčajná výstava, tak sme sa snažili tieto plody zeme zaranžovať tak trochu nezvyčajným spôsobom. A čo vlastne tomu predchádzalo? Samozrejme myšlienka, ako sa zavďačiť Bohu za všetky tie dary zeme, ktorými nás štedro obdarúva, a trochu fantázie a chuti do práce, aby sa toto „dielko“ mohlo uskutočniť.
Každá ruka bola užitočná na tejto príprave a výzdobe, pretože času bolo málo a úrody dosť veľa.
Snažili sme sa využiť každé voľné miesto na výzdobu. V prednej časti kostola bol prezentovaný „dedinský kútik“, možno aj pre mladšie generácie, aby mali akú-takú predstavu o tom, ako sa žilo v minulosti. Aj keď horúce dni leta už pominuli a nikomu už nehrozil v kostole kolaps, pre istotu sme mysleli aj na kútik „prvej pomoci“, kde kmeň starej hrušky bol neustále v pohotovosti. Čo ak predsa? Nezabudlo sa ani na sochu Panny Márie, ktorá mala svoju dôstojnú výzdobu a tiež na malú ukážku zaváranín a na iné výtvory z plodov zeme.
Aj napriek dlhému horúcemu a suchému letu patrí veľká vďaka tým, ktorí sa s obetavosťou a trpezlivosťou starali o svoje záhradky, a tak mohli prispieť kúskom svojej úrody do tejto výzdoby nášho kostola, lebo bez ich daru by sa toto „dielko“ nemohlo uskutočniť. Dôležité je však, že sa nám podarilo aj takýmto spôsobom vzdať Bohu vďaku za všetky jeho dary zeme, ktorými nás sýti na našej ceste životom.
Bohu záleží na celom našom živote, aj na tom či máme aj ten chlieb každodenný. Preto nezabúdajme Bohu ďakovať nielen raz v roku, ale ďakujme mu za každý pokrm, ktorý môžeme požívať z jeho štedrosti každý deň.

-SP-

Svätá zem

21. 9. 2013 – piatok
Svätá zem
Bol večer a ráno – deň piaty. Dnes opäť vstávame skoro – o 5:00 hod., lebo ideme na sever. Cestou prechádzame okolo sídliska, ktoré sa volá „Zázrak púšte“. Je to čisto židovské sídlisko v palestínskom území. Preto sa tak volá, lebo v roku 1967 vyriešili inžinierske siete na skalnatom vrchu v púšti. Táto púšť je zelená len v decembri a v januári, keď hojne prší. Zvieratá majú predĺžený pyštek, aby si mohli pomedzi kamene vyhľadávať trávu. Prešli sme okolo tzv. Lótovej jaskyne. Sem sa utiahol, keď ušiel zo Sodomy a Gomory. Práve vstupujeme pod úroveň Stredozemného mora a kyslíkové masky nemáme. Dnes prekonáme 1100 metrový výškový rozdiel.
Jordán
Jordán – Jarade – padať, zostupovať. Jordán pramení spod skaly vo výške 400 metrov nad morom mohutným a silným prameňom. Je to čistučký a výborný prameň. Preteká rovinou Huleh, klesá dolu do Genezaretského jazera – 210 metrov pod morom. Odtiaľ pokračuje do Mŕtveho mora – 410 metrov pod morom. Vzdušnou čiarou od Genezaretského jazera k Mŕtvemu moru je to 100 km, avšak Jordán v jeho toku má asi 305 km. Pre tento výškový rozdiel prameňa a ústia rieky má názov Jordán – padajúca, zostupujúca rieka.
Pohorie Gelboe
Tu bojoval Šaul a jeho traja synovia proti Filištíncom. Boj bol však neúspešný a padli v ňom všetci traja Šaulovi synovia. Keď Šaul videl, že boj je márny, sám sa zabil, aby živý nepadol do rúk nepriateľom. Keď sa to dozvedel kráľ Dávid, horko zaplakal a preklial toto údolie: „Nikdy na teba nepadne rosa…“ Tak sa aj stalo. Nič tu nie je, len púšť.
Tiberias
Toto mestečko je čisto židovské. Sú tu krásne a veľké kúpele. V roku 1837 mesto postihlo veľké zemetrasenie, ktoré ho takmer celé zrovnalo so zemou. Ostalo tu len veľmi málo historických pamiatok. Nachádza sa tu aj malý františkánsky kostol sv. Petra.
Hora blahoslavenstiev
Kostol je zasvätený Reči na hore. Reč síce odznela neďaleko jazera, ale autor projektu umiestnil miesto vyššie, akoby nad jazero. Spravil z neho dominantu okolia. Svätú omšu sme mali vonku v prírode. Bolo to krásne. Síce na nás trošku pražilo slniečko, ale to nevadí, boli sme vonku v prekrásnej záhrade.
Evanjelium podľa Matúša zachytáva túto reč na hore. Majstrovstvom Matúša bolo, že rozsiahlu kázeň (reč), ktorá mohla mať aj niekoľko dní, zachytil vo ôsmich vetách – blahoslavenstvách.
Číslo 7 a 77 sa pripisuje odpúšťaniu.
Číslo 777 je nekonečný odpúšťajúci Boh.
Čísla 6 a 66 vyjadrujú hriech a zlo.
Číslo 666 je označením diabla.
Je 8 blahoslavenstiev. Osmička je plnosť Boha. Prečo 8 blahoslavenstiev? Blahoslavenstvá to je vlastne 10 Božích prikázaní zdokonalených o lásku.
Park a záhrady sú nádherné. Všade je plno kvetov. Ani veriť sa mi nechce, že sme sem išli cez púšť. Stromy také veľké, že by sme ich museli objímať štyria, možno aj piati ľudia okolo jedného kmeňa. A ten výhľad na Genezaretské jazero. Oči si tu idem nechať.
Teraz sa presúvame ku Genezaretskému jazeru.
Je krásne - 21 km dlhé, 11 km široké, 50 metrov hlboké, rozlohou 170 km2 a polohou 212 metrov pod úrovňou mora. Jazero je sopečného pôvodu, a preto sú všade okolo čierne čadičo-vé skaly. Aj tak sú prekrásne. Plavíme sa na loďke – teda malej výletnej lodi. A máme šťastie, lebo je krytá a nepraží na nás slniečko. Voda je pokojná, vlnky ani necítiť. Krásny výhľad a pokoj na duši. Ťažko uveriť, že tu môžu byť také veľké vlny, ktoré by sa prevaľovali ponad loď a mohli by ju aj prevrátiť. Otec Martin však také vlny zažil. Vravel, že to bola riadna hrôza, že sa všetci len modlili, aby už boli na brehu.
Ježiš spravil na Genezaretskom jazere dva „súkromné“ zázraky len pre apoštolov. Jedným bolo utíšenie hroznej búrky a vlnobitia. Druhým bolo chodenie po vode. Aj Peter išiel po vode, ale zapochyboval a začal sa topiť. Pán ho zachránil. Tu sa natíska otázka – myšlienka: Veríš v Boha! Ale veríš Bohu? Ktovie, čo by sa stalo, keby sme dnes mohli chodiť po vode. Koľkí by uverili a nezapochybovali ako Peter.
Pane, daj aby som nepochybovala o tvojich usmerneniach a radách, ale aby som ich prijímala s čistým srdcom plným viery v Teba a v Tvoje slová. Pane, daj aby som sa nezačala topiť.
Naša ďalšia zastávka je Kafarnaum.
Sem sa priženil Peter a jeho brat Ondrej. Sem sa často utiekal Ježiš, keď ho vo svojom domovskom meste Nazaret neprijali. Tu oslovil Petra a Ondreja, aby zanechali svoje rybárske siete a šli s ním „loviť“ ľudí. Presvedčil Petra tým, že mu dal vytiahnuť z jazera plnú sieť rýb po tom, čo celú noc nič nechytili.
Ježiš tu mal niekoľko prejavov. Po jednom z nich ho opustilo 60 učeníkov. Ostalo len 12 apoštolov. Bolo to po príhovore, v ktorom spomínal, že on je pravý chlieb a víno. Kto bude jesť jeho telo a piť jeho krv, bude žiť naveky. Spravil tu aj veľa zázrakov. Sv. Písmo spomína 12 z nich.
Dnes sú tu už len jeho vykopávky. A odkrytých je asi len 25% z pôvodného mesta.
Nad domom, kde bývali Peter a Ondrej je dnes prekrásny kostol „na nohách“. Vo veľkej miere je presklený, aby bolo vidieť krásny panoramatický výhľad na Genezaretské jazero. Presklený je aj stred podlahy kostola, aby bolo vidno základy domu a prvého kostola, ktorý bol tiež postavený nad domom. V okolitých záhradách vidno olivový lis, ručný mlyn na obilie a iné krásne pamiatky. Kafarnaum totiž nebola klasická rybárska dedinka. Obdivovali sme aj krásne vykopávky pôvodnej synagógy, kde Ježiš učil. Všetko však bolo v 6. storočí zničené strašným zemetrasením. Ježiš preklial Kafarnaum a všetko bolo zrovnané so zemou.
Peter, ktorý žil v Kafarnaume je dnes pochovaný vo Vatikáne. Ondrej zas v Patras, čo je na ceste do Grécka. Grécko-pravoslávni si veľmi uctievajú sv. Ondreja a svätoondrejský kríž v tvare X.
Pane, mnohí Ťa opustili, keď si povedal, že Ty si pravý pokrm pre večný život, lebo tomu nerozumeli. Daj mi, prosím, čistú a chápavú myseľ, aby som rozumela Tvojim slovám a Tvojmu učeniu.
Na obed sme sa zastavili v Reštaurácii sv. Petra. Dali sme si tradičnú rybu sv. Petra a k tomu šaláty, čo nám hrdlo a žalúdok ráčil. Po výbornom obede sme si išli trošku osviežiť nožičky do jazera. Breh bol samá malinká mušlička a jemnučký piesok. Načo potom utierať nohy? Po vodnom kúpeli ich stačilo zaboriť do piesku, následne oprášiť a ísť ďalej.
TABGHA
Kostol rozmnoženia chlebov a rýb
Stále sa pohybujeme po brehoch Genezaretského jazera. Na tomto mieste je krásny kostol s úžasnými mozaikami. Vonku na nádvorí je malé jazierko s rybkami. A v kostole pred oltárom je mozaika zobrazujúca košík s piatimi bochníkmi chleba a vedľa sú dve ryby. Ježiš tu zázračne rozmnožil chlieb a ryby a nasýtil 5000 mužov. Ale bolo tam oveľa viac ľudí, lebo písmo neuvádza počet žien a detí. Pod oltárom vidno pôvodnú skalu, na ktorej podľa tradície sedel Ježiš pri zázračnom rozmnožení pokrmu. Mnohým predstaveným tej doby sa to nepoznávalo, lebo Ježiš zázračne rozmnožil pokrm pre pohanov.
Primát svätého PetraKostol primátu svätého Petra
Sme asi 400 metrov ďalej. Ježiš sa tu zjavil svojim učeníkom po svojom zmŕtvychvstaní tretíkrát. Lovili ryby, ale nič nechytili. Ale Ježiš im povedal, aby spustili siete ešte raz. Vtedy chytili veľa rýb, ale sieť sa neroztrhla.
Ježiš tu kladie Petrovi otázku, či ho miluje. Pýta sa ho trikrát a Peter mu trikrát odvetí, že ho má rád nadovšetko. Tu mu Ježiš potvrdil pontifikát, ktorý mu udelil v Cézarei Filipovej. Pýtal sa ho trikrát a Peter mu trikrát odpovedal. Bolo to na znak toho, že Peter trikrát zaprel Ježiša, keď ho chytili a súdili.
V kostole je skala, ktorá sa volá Mensa Christi, čo značí Kristov stôl. Ježiš tu jedol ulovené ryby spolu so svojimi učeníkmi. V záhrade kostola sú dve prekrásne mozaiky. Na jednej je Pavol VI., ktorý horko zaplakal, keď navštívil Svätú zem. Doľahla naňho váha zodpovednosti a sľubu ako Petrovho nástupcu. Na druhej mozaike je Ján Pavol II. Aj on na tomto mieste slúžil sv. omšu pri svojej návšteve v roku 2000.
Pane, tu si zázračne rozmnožil chlieb a ryby a potvrdil si Petra za svojho nástupcu. Daj, aby sme Ťa stále častejšie prijímali vo sviatosti oltárnej a modlili sa za Tvojich kňazov.
Naspäť do hotela sme išli okolo kláštora sv. Lukáša. Hovorí sa, že tu žil mních, ktorý nepotreboval habit. Mal takú dlhú a hustú bradu, že sa do nej celý zaodel.
Tak, dnes to bol dlhý, ale krásny deň. Ako každý jeden doteraz. Ťažko písať, čo v srdci cítim. Je to pokoj, sila, radosť. Byť tu, na miestach, kde Ježiš žil a učil, kde robil zázraky. To je neopakovateľný zážitok. Každý večer na izbe ďakujem Bohu, že mi doprial prísť sem.

-M.-
Pokračovanie nabudúce…